Rekordhög tillväxt för coworking och kontorshotell 

Coworking ökar i popularitet för varje år som går. Ny rapport visar att kontorshotellen blir allt fler och intresset bland kunderna växer. En av Ioffice målsättningar är därför att att vara branschledande inom segmentet för att möta kundernas efterfrågan.  

–– Vi har väldigt bred kunskap inom fastigheter och är extremt bra på att göra anpassningar till kunden, säger Homan Tehrani, vd för Ioffice.  

Efter tider av osäkerhet i samband med pandemin har marknaden för coworking nu tagit ordentlig fart, det visar den årliga coworkingrapporten från yta.se. I dagsläget utgör kontorshotell 4,5 procent av den totala kontorsytan innanför tullarna i Stockholm, en ökning med 20 procent i jämförelse med förra året. 

Den rekordsnabba tillväxten i både utbud och efterfrågan tyder på att kontorshotell och coworking är här för att stanna. För Ioffice är det därför viktigt att fortsätta söka efter nya attraktiva anläggningar, men samtidigt se till att de nuvarande kunderna står i fokus.  

– Säg att en kund kommer in och tittar på en lokal. Det är väldigt vanligt att lite större bolag vill ha specialanpassningar. Vi är bra på att förstå våra kunders behov, att räkna och rita på olika lösningar. En fastighetsägare kräver vanligtvis en bindningstid på tre år vid ombyggnation. Vi har generellt sätt 3 månader, säger Homan Tehrani.  

Coworking är kostnadseffektivt och flexibelt

På senare år har coworking inte bara blivit en plats för start-ups och småföretag. Även större bolag ser möjligheter med att arbeta tillsammans med andra. Det ger utrymme för att nätverka, samtidigt kan företagen vara mer flexibla genom korta och anpassningsbara hyresavtal. Trots att avtalen vanligtvis sträcker sig mellan tre och sex månader stannar företagen i genomsnitt i tre år. Enligt rapporten beror det främst på att operatörerna ser till kunderna trivs genom god service.   

En annan slutsats kan vara att det blir billigare för företagen i jämförelse med att driva egen kontorsverksamhet. På Ioffice ser man därför till att skapa kontorsmiljöer som människor trivs i, och har råd med.  

– Det låter kanske inte så jättehäftigt men Ioffice ska vara lite lagom. När marknaden pekar uppåt vill man kanske bara fortsätta att köra på. Men vår grundtanke har hela tiden varit skapa så bra arbetsmiljö som möjligt för våra kunder, det är vårt fokus, säger Homan Tehrani. 

Föregående
Föregående

Historien bakom kontorshotellet Ioffice