Fem vanliga frågor om kontorshotell och coworking

bild på öppet kontorslandskap, Visar fördelar med kontorshotell och coworking

Kontorshotell och coworking ökar i popularitet. För att förstå fördelarna med de smarta, flexibla kontorslösningarna i jämförelse med traditionella företagskontor reder Ioffice ut några av de vanligaste frågorna gällande kontorshotell och coworking.  

Vad är ett kontorshotell och vad är coworking?  

Begreppet kontorshotell förekom redan under 1980-talet. Företagens ambition var att dela på kostnaderna för gemensamma utrymmen, kontorsadministration och utrustning. Syftet var helt enkelt att bli mer tids- och kostnadseffektiva genom hjälpa varandra med vardagliga inköp och hanterandet av kontorssysslor. Främst sågs det som en praktisk lösning, snarare än ett sätt att socialisera med andra företag.  

Begreppen ”coworking” och ”coworking space” började senare användas mer frekvent i början på 00-talet. Skillnaden innebar ett försök att bilda en miljö som främjar samarbete bland kontorshotellets medlemmar. Företag insåg möjligheterna med de synergieffekter som uppstår när olika individer arbetar sida vid sida och delar erfarenheter och kunskaper, vilket banade väg för den syn som vi har på kontorshotell och coworking i dag.    

Trots att det finns vissa historiska skillnader har kontorshotell och coworking alltjämt blivit nära synonymer till varandra. Nuförtiden kan båda begreppen användas för att beskriva en flexibel arbetsplats där människor samverkar och där hyresformen är en annan än för traditionella kontorskontrakt.  

Varför väljer fler kontorshotell och coworking? 

I takt med förändrade behov har kontorshotell och coworking ökat i popularitet. Fler vill arbeta hemifrån och företagen är inte längre är i behov av lika stora kontorsutrymmen som tidigare. Många anser även att arbetet kan bli mer givande och produktivt när det utförs med flexibilitet, vilket varit det varit en bidragande faktor till att intresset för kontorshotell och coworking har vuxit.  

Genom att välja kontorshotell och coworking hos Ioffice har kunder möjlighet att anpassa kontoret och antalet kontorsplatser utifrån sina egna preferenser. I dagens läge, när allt fler arbetar hemifrån, kan företag spara kostnader genom att ha färre arbetsplatser till lika många arbetare. Därtill har företag möjlighet att binda sig till korta hyresavtal, vilket är en fördel om förutsättningarna och behoven förändras.   

Vilka är fördelarna med kontorshotell och coworking? 

En stor fördel är att startsträckan är minimal. Alla inventarier finns på plats så att nya kunder i praktiken kan börja arbeta samma dag som de flyttar in. De behöver heller inte tänka på att fylla på papper till kopiatorn, köpa städartiklar eller ens sätta på kaffet när de kommer till kontoret. Allt sådant sköter personalen, vilket gör att företaget kan fokusera helt på er egen verksamhet. Utöver det kan kunder hos Ioffice även spara in några extra minuter på morgonen genom att ta del av frukostbuffén som serveras varje vardag.  

Många drar också nytta av nätverksmöjligheterna. När företag från olika branscher sitter tillsammans uppstår det oundvikligen nya samarbeten och affärsmöjligheter. 

Är det dyrare än att ha eget kontor?  

Om kontorshotell och coworking är dyrare än att driva eget kontor är svårt att avgöra. Om man ska göra en kalkyl behöver man räkna in alla merkostnader som ett eget kontor innebär. Förutom hyreskostnaden behöver exempelvis elräkningar, möbler, teknisk utrustning, internet, produktartiklar, städavgifter och sophantering räknas ihop för att få fram en bild som stämmer med överens med de totala utgifterna.  

Med coworking betalas i stället en månatlig avgift för hyran där övriga kostnader är inkluderade. Dessutom behöver inte anställda tänka på logistik som berör kontoret, utan kan i stället fullt fokusera på sina arbetsuppgifter. Kom ihåg att tid är pengar, vilket kan bli kan vara avgörande för att coworking blir ett billigare alternativ. 

Vad kan kunder hos Ioffice förvänta sig?  

Genom att hyra kontor hos Ioffice blir man automatiskt integrerad i en levande kunskapsbank. Här främjas socialt utbyte för att skapa en positiv arbetsmiljö där kunskap delas, vilket möjliggör för nya idéer att växa fram. Ioffice arrangerar regelbundet sociala evenemang för kunderna, där alla är välkomna att delta. Ta tillfället i akt att lära känna dina kollegor över en trevlig kopp kaffe eller under någon av våra gemensamma afterwork-träffar. Det artiga och informella småpratet vid kaffeautomaten kan vara startskottet för samarbeten och helt nya perspektiv i arbetet.  

Hos Ioffice står kunden alltid i fokus för att ge rätt förutsättningar till en trivsam arbetsmiljö och gott arbetsklimat. Därför erbjuder vi flexibla och skräddarsydda kontorslösningar anpassade kundernas behov och preferenser. 

Är du nyfiken på något av Ioffice kontorshotell i Stockholm eller Göteborg? 

Kom och ta en kaffe!

Är du nyfiken på något av våra kontorshotell i Stockholm och vill veta mer? Vill du veta om det passar just ert företag?

    Denna webbplats skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor gäller.