Experterna WeOffice ger sina bästa tips för att lyckas med en god arbetsmiljö

WeOffice hjälper organisationer att ta fram och implementera arbetsplatsstrategier. Verksamheten drivs från Ioffice kontorshotell på Kungsgatan 60 i Stockholm, vilket ger dem goda förutsättningar att nå ut med sin expertis till olika kunder. Nu delar de med sig av några tips som kan vara användbara vid sökandet av kontor eller utformandet av befintlig arbetsplats.  

– Produktivitet, hälsa och trivsel är tre viktiga aspekter för att lyckas. Där har man som arbetsgivare ett viktigt ansvar, säger Aram Seddigh, doktor i arbets- och organisationspsykologi, arbetsplatsstrateg och vd för WeOffice.  

Som arbetsgivare är det viktigt att tillgodose medarbetarnas behov. Under en arbetsdag utförs olika arbetsuppgifter. För att vi ska trivas på arbetsplatsen och kunna vara produktiva, är det viktigt att arbetsplatsen är utformat så att uppgifterna kan utföras på ett bra sätt. Kontoret behöver vara rätt dimensionerat, erbjuda de ytor som behövs, användarvänligt och underlätta samarbete, menar Aram Seddigh, vd för WeOffice. 

– Att enbart lägga fokus på häftig inredning och olika bekvämligheter kommer inte fungera om målet är att locka fler anställda till kontoret. Först behöver de behov som medarbetare har för att genomföra sina arbetsuppgifter bemötas, säger Aram Seddigh.  

WeOffice erbjuder olika tjänster för att hjälpa företag att förbättra sin arbetsmiljö. De utbildar arbetsplatsstrateger, tar fram arbetsplatsstrategier åt kunder och erbjuder kartläggningsverktyg för att inventera behoven. Sedan 2022 har WeOffice hyrt in sig hos Ioffice, där flexibiliteten varit en viktig faktor för att utveckla verksamheten.   

– Vi är i en fas då vi expanderar och behöver flexibilitet för att kunna anpassa oss. På Ioffice finns goda möjligheter till möten och samtalsrum som gör att deras kontorslösning passar väldigt bra. Andra fördelar är det centrala läget. 

På senare år har det, som bekant skett en förändring då allt fler arbetar hemifrån. För de arbetsgivare som har ambitionen att fler anställda ska befinna sig på kontoret är verksamhetsanpassade kontorslösningar en bra start på vägen.  

– Att kunna ses och interagera på arbetsplatsen är viktigt för de flesta företag. Om organisationer vill locka tillbaka medarbetare tillbaka på kontoret behöver man säkerställa att behovet av avskildhet uppfylls på kontoret. Annars undviker medarbetare att ta sig till kontoret även för möten. Med ökad flexibilitet i hur lokalen används kan man skapa de ytor som behövs för olika aktiviteter. 

– Det är arbetets behov som behöver styra utformningen av kontoret. Både att skapa rätt ytor för olika ändamål och att dimensionera ytorna på rätt sätt, säger Aram Seddigh. 

Fem tips för att lyckas med god arbetsmiljö  

Är man som arbetsgivare på jakt efter en ny arbetsplats eller vill göra förändringar på sitt befintliga kontor ger Aram fem värdefulla tips som kan vara värda att tänka på för att skapa en god arbetsmiljö.  

  • Dimensionera rätt: Se till att det är väldimensionerat utifrån verksamhetens storlek. 

  • Diversifiera: Skapa olika typer av arbetsytor utifrån verksamhetens behov. 

  • Underlätta samarbete: Jobba aktivt med att underlätta för samarbete genom den fysiska utformningen, digitala lösningar samt organisatoriska strukturer.  

  • Det ska vara lätt att göra rätt: Människor gör det som är enklast inte det som är möjligt. Önskadebeteenden ska vara enklast att hänge sig åt. Jobba med användarvänligheten på arbetsplatsen. 

  • Insikt genom delaktighet: Samla in data från medarbetare så ni bättre förstår vilka behov som behöver tillgodoses.  


På Ioffice erbjuds möjlighet till skräddarsydda kontor utifrån verksamhetens behov. Man erbjuder även hyresgäster tillgång till mötesrum i varierade storlekar, en tillgänglig kundservice och sociala samlingsplatser för co-working och nya affärsmöjligheter.  

Läs mer om Ioffice tjänster och erbjudanden här eller kom förbi något av våra kontorshotell så berättar vi mer.  

Vill du veta mer om WeOffice, klicka här


Föregående
Föregående

Succé för pingisturnering på kontorshotells- och coworkingkedjan

Nästa
Nästa

Karoline utvecklar Ioffice kunderbjudande: ”Här samsas professionalitet och en familjär känsla”